Kncept_logo.png
 

Så fungerar appen

Spana in funktionerna och läs igenom hur det fungerar nedan.

 
booking bar.png
 

Att tänka på vid bokning

Inför varje resa gör du en bokning. Bokningar som ligger längre fram får en bestämd tidsperiod innan själva bokning startar där fordonet är reserverad för laddning inför resan. Det går bra att starta en hyra tidigare när fordonet laddar inför din resa om det finns tillräcklig med laddning i batteriet. Det går också bra att välja en tid nära inpå en annan bokning där denna tidsperiod som är reserverad för laddning uteblir men då finns risk att fordonet inte hinner ladda innan din åktur.

Det kostar inget att boka eller göra en avbokning om den görs i tid. Men om fordonet har börjat ladda inför din kommande bokning debiteras du för halva återstående tid för bokningen vid eventuell avbokning.

 


Kostar det något att boka bilen?

Det kostar inget att boka. Inte heller att göra en avbokning om det görs i tid. Men om fordonet har börjat ladda inför din kommande bokning debiteras du för halva återstående tid för bokningen vid eventuell avbokning.

Bokning 30 min till 1,5h - laddar fordonet 30 min innan bokningen.

Bokning 2h eller mer - laddar fordonet 60 min innan bokningen.

Ej blockerad för laddning längre än 60 min innan en bokning.

Måste jag betala för hela bokningsperioden om jag avslutar hyran tidigare?

Avslutar du en hyra tidigare än att din stopptid för bokningen betalar du för tiden du hyrt bilen samt halva kostnaden för återstående tid av bokningen.

Hur kommer jag igång med en hyra?

  1. Välj fordonet du vill hyra på kartan i appen.
  2. Klicka på knappen "Boka bilen"
  3. Välj tider för bokning.
  4. Välj bokningen du vill påbörja.
  5. Tryck på knappen "starta hyra".
  6. Tryck på symbolen som visar "lås upp"
  7. Koppla ifrån laddkabeln
  8. Nyckeln finns i handskfacket men den kan sitta kvar om det finns en startknapp.
  9. Starta genom att trycka foten på bromsen och vrid om nyckeln/tryck på start.
  10. Lås bilen med bilnyckeln vid parkering på annan plats än bilens p-plats.

Hur avslutar jag min bokning?

När du parkerat på bilens p-plats avslutar du din bokning genom att:

  1. Plocka ihop alla dina tillhörigheter och ta med dig eventuellt skräp
  2. Sätt tillbaka nyckelbrickan där du tog den i handskfacket. Detta gör att bokningen kan avslutas.
  3. Stäng av ljuset eller välj "auto"
  4. Kontrollera att alla dörrar och fönster är stängda
  5. Koppla in laddkabeln och kolla så att bilen tar laddning
  6. När du står utanför bilen låser du den med appen, vänta vid bilen tills du hör att dörrarna låser sig.
  7. Kontrollera att bilen är låst
  8. Kvitto skickas automatiskt till din angivna mejladress

Hur ordnar jag mobilt bankid

Besök https://support.bankid.com/sv/bankid/mobilt-bankid och följ instruktionerna.

Finns det någon åldersgräns för att hyra bil?

Vår generella regel är att du ska vara minst 21 år och haft körkort i minst ett år. Undantag gäller sluten bilpool där du ska vara minst 19 år.

Hur får jag tag i bilnyckeln?

Startnyckeln finns i en hållare i handskfacket.

Hur låser jag och låser upp bilen under pågående hyra?

När din hyra fortfarande är aktiv använder du nyckeln för att låsa bilen vid parkering.

Var parkerar jag bilen när jag avslutar hyran

Bilen parkeras på samma plats där den hämtades. Platsen är märkt med en skylt och även med ett prick på kartan i appen.

Vad gör jag om det är skador på bilen jag ska hyra?

Är skadorna redan noterade i appen behöver du inte göra något. Upptäcker du en ny skada, kontakta vår kundsupport och anmäl skadorna, detta är viktigt för att undvika att bli ersättningsskyldig.

Vad gör jag vid en skada/motorstopp eller trafikolycka?

Vid en trafikolycka gäller först och främst att de inblandade mår bra och att säkra olycksplatsen. Du ska dock så fort som möjligt kontakta vår kundsupport, 08-410 038 70. Varje trafikolycka, även mindre skador, måste registreras av polisen. Du är under alla omständigheter skyldig att notera namnet på olycksparten, registreringsnummer och polisens diarienummer och omedelbart lämna en skriftlig olycksrapport till oss. Vid skada/motorstopp kontaktar du kundsupport omgående, 08-410 038 70.

Hur många kilometer kan man köra med en elbil?

Räckvidden är beroende av din körstil, utomhus temperatur, hur mycket bilen hunnit ladda m m. Håll alltid koll på elmätaren i bilen så du når dit du ska. EGolf går ca 18-26 mil på ett fulladdat batteri.

Kan jag ladda på andra platser?

Det går bra att ladda på andra platser. eGolf har två kablar, en schuko kontakt (stickkontakt) och en Typ 2 laddkabel. Du kan även använda snabbladdare (DC-laddare) som finns utefter större vägnät där du kan ladda batteriet upp till 80% på ca 30 min.

Hur hittar jag laddplatser på andra ställen?

Tjänsten uppladdning.nu har samlat de flera laddplatser så man enkelt kan hitta lämplig laddstation, vissa är gratis medan andra kostar. Kostnader för laddning utanför hemadress ingår ej i hyran.

Ska jag fylla på spolarvätska?

Spolarvätska ingår i våra priser. Vår tvättpersonal fyller på spolarvätska i samband med tvätt. Behöver du själv fylla på spolarvätska under din körning, fotograferar du kvittot efter köp av spolarvätskan och skickar in till kundservice@elbilio.se tillsammans med reg nummret så får du beloppet tillgodo vid pågående eller nästkommande hyra.

Kan jag ta bilen utomlands?

Bilen får endast användas för resor i Sverige

Kan jag ha djur i bilen?

Det är inte tillåtet att ha djur i bilarna

Får jag röka i bilen?

Det är förbjudet att röka i bilarna

Vad innebär "Helgpris"?

Det fasta priset omfattar tiden från fredag kl 17.00 till söndag kl 23.00. Här räknas inte timmar utan priset är ett fast pris för hela denna period. Gör man en bokning som startar/slutar utanför helgperioden debiteras pris för den extra tiden enligt prislistan.

Det blev fel pris på min hyra?

Om du upplever att du fått fel pris på en resa, mejla din fråga till support@elbilio.se och bifoga kvittot som mejlats till dig.

Vad gäller angående trängselskatt och vägtullar?

Trängselskatt och vägtullar läggs till på hyran